Matte säger:

Hej! Här kommer åter ett tipsinlägg från mig. När jag och Lurvas träffar folk så förundras de ofta över att han kan så mycket trick fast han är så liten. Därför tänkte jag göra ett litet specialinlägg till alla er som hoppas få fullfjädrade cirkushundar i framtiden!

Till att börja med.
Jag är inte alls någon tålmodig människa, i några avseénden! Att "vara lagom tålmodig" för andra käns för mig som en överdrift. Men man måste lära sig att ta pyttesteg när man jobbar med valpar. För valpar har lite svårare att förstå vad du vill. Eller nej det stämmer kanske inte, det är nog mer så att valpar har svårare att förstå att du vill något.

När man jobbar med valpar ska allt vara glatt och positivt. Däremot får man inte spralla upp dem för mycket. Man måste hitta det perfekta tränarhumöret. Valpen ska vara uppspelt till sådan grad att han är ivrig att få belöning, men inte så uppspelt att han knappt vet vad som är upp och ner. (och tro mig, valpar får såna "anfall" minst en gång om dagen! Då går det knappt att få kontakt med dem ibland)

Det är också viktigt att inte ge upp. Vill man ha 'ligg' och valpen inte förstår det så måste man ändå vänta och vänta tills det blir korrekt. Man kan inte ge upp och tänka "nu ligger han nästan, jag vill ju inte trötta ut honom". Är det så att valpen absolut inte förstår att du vill ha 'ligg', säg 'sitt'.

Nu kan Lurvas sitt, ligg, stå på bakbenen, snurra runt på stället, high five, hämta bollen, loss, kom, skall och hopp. Alla trick sitter inte perfekt och till det mesta krävs godis som muta, men det spelar ingen roll! Det vi behöver träna på som är lite svårt just nu är gå på bakbenen, rulla runt, och att komma när han är lös och ser nåt intressant. Därför tänkte jag ge er tips om dessa lite svårare saker. (Vill ni lära er sitt, ligg osv kan ni läsa i princip vilken hundbok som helst)

Rulla runt är svårt att lära in. Eftersom det är så svårt att få en liten valp att förstå vad han ska göra när man ber honom om det. Det bästa är om man har en så pass "lugn" hund som ligger kvar efter ligg. För då kan man ta tag i baktassen och vrida handen med godis i. Då rullar dem. Men Lurvas är ett bra exempel på en hund som inte är sådär enkel att lära Rulla runt. Han sätter sig upp eller stället sig på bakbenen. Därför tränar jag Rulla runt tillsammans med t.ex. pappa. Då kan han hålla lite på ryggen vid skulderbladen medan jag gör det andra. Denna metod funkar men det kommer att ta låång tid innan han lär sig. Men det är bara att kämpa på!

Att lära en valp perfekt inkallning är nästan omöjligt. Jag tror faktiskt att det är omöjligt. Inkallning är nåt man får repetera under hela hundens liv. Men man måste såklart börja i god tid! När valpen vet vad "kom" eller "hit" betyder så träna det hela tiden. Ha alltid godis och beröm när han kommer. Träna i svårare situationer med tiden. T.ex. när valpen undersöker en buske och kanske inte alls vill komma. Sen är det bra om man har nåt ställe att träna där hunden kan gå lös. (Alltså utanför hundgården). Jag och Lurvas bor precis bredvid en stor fin park där nästan alla har sina hundar lösa och ingen direkt blir sur om en olydig valp kommer fram till dem. Går du ifrån valpen en bra bit kommer den med all säkerhet känna sig ensam och vilja springa ifatt dig. Då ska du berömma. Varje gång han tar ögonkontakt ska du också berömma. Och det underlättar om ni har tränat mycket på just kontakt. (Be om lov innan han äter osv)

Det som jag tycker är svårt är att lära Lurvas att vänta innan han får hälsa. Inte för att han inte förstår, utan för att de han vil hälsa på inte förstår. Man kan ju inte begära att en annan hundägare ska behöva stå där och vänta tills jag säger 'var så god' om man möts på vägen. Och människor vi träffar förstår ingenting (ursäkta ordvalet) utan sätter sig direkt ner och lockar. Och ja, då är det ju förstört! Många har fått för sig att man absolut inte får låta arg på valpen eller tillrättavisa den. Det är fel. I alla fall om man ska få en lydig hund och inte bara en hund som är duktig på att göra som matte säger. Men för många är det inte så viktigt med en lydig hund och det är mest dem som har den där uppfattningen.

Det är väldigt bra när valpen får syn på nåt (ofarligt) den vill springa till, för då får du chans att öva. Säg Kom eller Stanna. Valpen kommer med 99% säkerhet inte att lyda. Säg igen, medan den springer, och låt bestämd. Inte arg, men sträng. Lyder den fortfarande inte så låt arg. Skrik inte eller svär, men säg med arg röst "Stanna nu!" Varför ska du göra det? Blir inte valpen rädd? Nej, varför du ska göra det är för att sedan när du tillrättarvisar valpen så måste den ju ha fått chansen att förstå att det den gör inte är okej. Det blir Varning, Tillsägelse och Tillrättavisning. När du kommer fram till din valp (till slut)  kan du t.ex. ta den lite i örat och titta den i ögonen och säga nåt i stil med; "Men Lurvas varför lyssnade du inte på matte?" med sträng röst. Sen är det bra.

Var det en hund/människa den sprang till är det bra om du efter tillrättavisningen säger t.ex. Sitt, väntar på ögonkontakt och sen säg Varsågod. Då har valpen lärt sig följande: "Lyssnar jag inte på matte får jag inte hälsa, istället blir matte arg. Lyssnar jag på matte får jag hälsa och matte blir glad." Det är viktigt att vara bestämd. Hundmamman är inte sen att nafsa till en olydig valp, det är inget konstigt med det. Hundar kan inte diskutera med oss, för de talar inte vårt språk och vet inte vad som är bäst för dem. De måste ha väldigt tydliga signaler på vad de får och inte får göra och vem som bestämmer.

Gå på baktassarna kan också vara lite knivigt. Lurvas har inte lärt sig det än, men det jag gör för att lära honom är att jag säger "Stå upp" och sen håller jag kvar godisen i handen som han får stödja sig mot och för den framåt. Då går han efter och får godis. Samtidigt säger jag "gå fram". Det lättaste är faktiskt om du säger kommandot direkt, fast valpen inte vet vad det är den gör riktigt. Istället för att göra övningen massa gånger och sen koppla ihop det med ett kommando.
Ibland gör jag också så att jag håller upp godisen och säger Stå upp. Medan han ställer sig flyttar jag fram handen några centimeter. Ibland når han om han lutar sig framåt, ibland blir det nåt steg. Självklart är steget bäst, men att han "tänker framåt" är också bra. 

Hoppas du lyckas! Kommentera gärna!

OBS! Detta är mina åsikter om hundträning. Jag föreslår de metoder som jag tycker är bäst och som funkar för mig. Självklart kan ni ha andra åsikter och metoder, eller ni kanske tycker att jag är knäpp!:) Men det kan jag inte ta ansvar för.

Kommentarer
Postat av: Hundmodebloggen POSH POODLE

Wow, vilket inlägg! Många bra tips, och jag håller med dig om det mesta. Utom att man ska upprepa ett kommando som hunden inte lyder. Då riskerar man att "vattna ur" det! Om hunden inte kommer på inkallning är det bättre att gå och hämta den än att skrika igen. Och sen träna lite mer med korta avstånd i lugna miljöer, innan man ger sig ut i parken igen. Tycker jag! :)

Har också lite svårt för alla former av fysisk bestraffning, hur mild den än är. Men visst måste man lära hunden vad NEJ betyder, och tillrättavisa bestämt när det behövs.

Och människor man möter - japp, många är tyvärr idioter. Jag brukar hojta i god tid att "vi tränar, hon får inte hälsa nu", "hon löper" eller - om jag är riktigt less på folk (och deras hundar) - "akta er, hon är magsjuk" ;)

2008-08-23 @ 04:12:00
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: Fnattis

Vilket bra inlägg! Det där med rulla runt har jag inte lyckats med med våra nuvarande hundar, men har heller inte tyckt att det varit nödvändigt så har nog inte övat så mycket. Men buga, gå på bakbenen och lite slalom, det kan minsan våran äldsta hund. Det där med fysisk bestraffning är även jag skeptisk till, kanske till och med negativ, men om man verkligen måste tillrätta visa anser jag inte att det hjälper att ta hunden i örat, speciellt inte på det viset som många gör som resulterar i att hunden skriker av smärta (Vilket jag såklart inte anklagar Dig för att göra =) En tik nyper såklart valpen om den är dum, men inte i örat, och enligt mig är det bättre att ta ett mjukt men bestämt tag i nackskinnet eller helt enkelt "knuffa" till den. Men alla har ju olika metoder, och så länge de inte skadar hunden i fråga är de ju helt okej :) Tack för en bra blogg!

2008-09-12 @ 15:59:45
Postat av: Kelly

Hej! jag tycker att det var ett jättebra inlägg!

Jag lärde våran lilla jack russel att rulla runt ganska snabbt. dock var det krångligare med ligg!

När han ska göra rulla runt säger jag ju såklart ligg innan ;D och om han sätter sig direkt så sätter jag mig på huk. när han ligger ner så för jag handen mot bröstkorgen(med en godis) och då böjer han på huvet för han vill ju ha godisen. sen för jag den bak mot ryggen, han vill ju ha godisen så då följer han med. dock har jag inte lyckats lära av honom med handen än. Något som han dessutom kan är "sitt fint". och när jag säger sitt fint så sitter han verkligen! han sätter sig på hela rumpan och kan sitta så hur länge som hellst ;D

2008-09-21 @ 16:44:26
Postat av: Matilda

Kull med så många tips, facinerande liten hund din Lurvas.<3

Synd att min hund är död bara...

Men det var ändå bra, vet ju aldrig om man skaffar ny hund:)



/Ilovespirit

2008-09-30 @ 17:54:47
Postat av: Sossa

Vilka bra tips :O skulle lära min vovve det fast han e såld ;< // Hemligts

2008-09-30 @ 18:03:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test